Annikka Arvidsson, Galleri Bechtein, Arkens flygel,
Örnsköldsvik, hela oktober månad

Galleri Bechtein i Arkens flygel

Ett kvadratiskt rum på 25 kvadratmeter, en kub, en konsthall i miniatyr med utsikt mot hoppbacken och Botniabanan är det nya tillskottet av gallerier i Ö-vik. En utställning per månad är det tänkt med en veckas mellanrum för byten. Första konstnär ut är nu i oktober Annikka Arvidsson, som visar elva mindre målningar i olja. Bilder som handlar om känslostarka möten mellan ungdom och natur, på lek och allvar. Med mustiga och lite lätt skuggade jordfärger, med starka kontraster och konturer, skapar hon en form av poetisk hårdhet som kanske motsvarar de känsliga och tuffa sammanstötningar som det handlar om. Med både ömhet och trots möter den unga livskraftiga kroppen marken, träden, blomman och den ibland komplicerade kontakten med andra unga. Naturen ockuperar sinnena, både den inre mänskliga och den yttre i landskapet.

© Annikka Arvidsson, "Berghamn I", oljemålning

Inrymt i Arkens Flygel mittemot biblioteket startar Galleri Bechtein sin verksamhet. Namnet kommer från den flygel som finns i husets stora entréhall vilken också kallas Bechteinhallen. Utställningsrummet, som ligger i ena änden och med öppen insyn, var från början reception och därefter läsrum för studenter. När konstnären Herman Lohe föreslog att göra om det till galleri var Agneta Brandt, vd för Arken Tjänstecentrum, inte sen att nappa på idén. Tidigare har hon visat påtagligt engagemang för konst i Arken genom två KKV-utställningar, förra sommaren i ett kontorsetage och i våras i en ännu outhyrd del intill Bechteinhallen. Ett galleri skulle bli ett fint komplement till den stationära konsten som finns på flera platser i Arken. I den andra änden av hallen arrangeras också återkommande konserter vilket ger positiv verkan på galleriet.

Galleriets utsikt mot bl.a. hoppbacken i Ö-vik

Agneta Brandt som ledare och Herman Lohe som konstnärlig rådgivare för galleriet håller dörren öppen för all sorts konst oavsett geografi i världen. Man vill helst ha utställningar som går lite på tvären och som har svårt att platsa på vanliga konstlokaler. Rummet har förutsättningar för det mesta, från konst på vägg till installationer och platsspecifika arbeten. Rummets liksidighet och enhetliga atmosfär inbjuder till koncentrerade visningar, till exempel om en konstnär vill visa ett enda verk och ge det full frihet. Trots sitt lilla format är galleriet ljust och luftigt inte minst genom det infallande ljuset genom den stora glasväggen mot väster. Med ständig och nära genomströmning av personal och besökare i Arken och med generösa öppettider på kontorstid finns alla förutsättningar för ett nytt konstnärligt vattenhål i Ö-vik.